INTERVISTA A RADEK BABORAK - INTERVIEW

INTERVISTA A RADEK BABORAK

SOLISTA INTERNAZIONALE
INTERNATIONAL SOLOIST


Il cornista e direttore d'orchestra Radek Baborák è una delle figure più importanti nel panorama della musica classica. Dall'inizio della sua carriera da solista, più di venticinque anni fa, le sue straordinarie esibizioni musicali hanno affascinato il pubblico nei più importanti luoghi culturali di tutto il mondo. Ha collaborato con molti illustri direttori, tra cui Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Neeme Järvi, James Levine, Vladimir Askhenazy, James de Priest e Marek Janowski.
Baborák è ospite fisso in festival prestigiosi come: Salzburger Osterfestspiele; Maggio musicale, Fiorentino; Pacific Music Festival; il festival delle notti bianche, San Pietroburgo; il Chamber Music Garden, Suntory Hall; Festival internazionale di musica, Utrecht; Julian Rachlin and Friends, Dubrovník; Le Pontes; Jerusalem Chamber Music Festival; Smytana's Litomyšl e Prague Spring.
I suoi concerti sono stati trasmessi da emittenti televisive e radiofoniche tra cui: Euro Arts, BR, ARD, NHK, CT, RTVE e ha realizzato registrazioni per EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon e Animal Music.
Tra il 2003-2010, Baborák ha ricoperto il ruolo di primo corno alla Filarmonica di Berlino. È anche apparso come solista con l'orchestra, esibendosi accanto a Ian Bostridge e al direttore Simon Rattle (Britten, Serenade for Tenor, Horn and Strings), al Prague Spring Theatre con Daniel Barenboim (Mozart, Concerto in re maggiore), alla Berlin Philharmonic Hall (Schumann, Concertpiece for Four Horns) e con il direttore Dmitri Kitajenko (Gliere, Concerto in B-Major).
Il concerto di apertura dei Giochi Olimpici di Nagano ha segnato l'inizio di una collaborazione a lungo termine con il Maestro Seiji Ozawa. Baborák è diventato membro della Saito Kinen Orchestra e Mito Chamber Orchestra, e regolarmente esegue concerti con loro in Giappone, negli Stati Uniti e in Europa. Con il loro direttore d'orchestra Maestro Ozawa, Baborák ha registrato l'integrale i concerti per corno di Mozart e la Sinfonia Concertante (Sony), e come solista / direttore d'orchestra ha anche eseguito composizioni di Haydn, Rosseti, Hosokawa, Mozart, Britten e altri. Durante un tour europeo con la Mito Chamber Orchestra, a Baborák è stato chiesto dai membri dell'orchestra di intervenire per l'indisposto Seiji Ozawa e così è stata lanciata la sua carriera di direttore d'orchestra.
Radek Baborák si è esibito come solista con le seguenti orchestre: la Berlin Philharmonic, la Munich Philharmonic, la Bavarian Radio Symphony Orchestra, la Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, la RSB Berlin, la Bamberg Symphony, la Bach Akademie Stuttgart, i Berlin Baroque Soloists, Radio France Lyon, l'Orchestra de la Suisse Romande Ginevra, Philharmonique de Strassbourg, Finnish Radio Orchestra Helsinki, Orchestra Filarmonica di San Pietroburgo, Orchestra Philharmonic di Mosca, Royal Philharmonic Orchestra, Tonkünstler Orchestra Vienna, Mozarteum Salzburg, Franz Liszt Chamber Orchestra, Mito Chamber Orchestra, Saito Kinen Orchestra, NHK Symphony Orchestra Tokyo, RTVE Orchestra Madrid e Arthur Rubinstein Lodz Philharmonic.
Baborák è particolarmente popolare in Giappone; dal 1994 è in tournée regolari nel paese, suonando con la NHK Symphony Orchestra Tokyo, la Tokyo Metropolitan Orchestra, l'Orchestra Sinfonica Yomiuri Nippon, la Tokyo Philharmonic Orchestra, la New Japan Philharmonic, l'Orchestra Sinfonica di Osaka e in molte città giapponesi (Nagoya, Kitakyushu , Nagasaki) e luoghi di rilievo, tra cui Suntory Hall, Tokyo Bunka Kaikan, Sapporo Concert Hall Kitara e Kioi Hall.
Per un periodo di dieci anni, Baborák ha registrato più di venti CD per l'etichetta giapponese Octavia Records (Exton, Cryston), tra cui la musica di J.S.Bach, che ha raggiunto decine di migliaia di ascoltatori. Il CD di Baborák Ensemble ha ricevuto il premio della critica giapponese. La registrazione degli arrangiamenti delle composizioni di Anton Bruckner (Bruckner nella Cattedrale I, II) del coro ceco ceco, con l'organista Aleš Bárta, e sotto la guida di Miloš Bok, è stata accolta con grande entusiasmo. Tra le altre uscite: recita di Baborák con il pianista Yoko Kikuchi (Beethoven e musica francese) con l'arpista Naoko Yoshino (Réve) e CD solisti (Baborák Plays Etudes, The New Dimension), Mozart e Haydn's Symphonies (Praga, Orologio, Mezzogiorno, Symphony in G-minor) e concerti di corno con la Czech Sinfonietta Orchestra dove Baborák ha assunto il ruolo di direttore d'orchestra.
Una parte essenziale della vita musicale di Radek Baborák è la musica da camera. Ha fondato ed è stato il leader di diversi ensemble: l'Ensemble Baborák, in linea di massima composto da corno francese e quartetto d'archi; gruppo di corni, che continua la tradizione trentennale di corno nelle terre ceche; e l'ensemble di archi Prague Chamber Soloists, la cui fondazione nel 1960 è legata a Václav Neumann. È membro del Afflatus Quintet, che ha ricevuto il primo premio al concorso ARD di Monaco nel 1997. Baborák recita in recital con la pianista Yoko Kukuchi - il vincitore del Concorso Mozart di Salisburgo, con l'organista Aleš Bárta e l'arpista Jana Bouškov
È membro dell'Okt-Berlin-Munich-Vienna e collabora con i Berlin Baroque Soloists.
Come musicista da camera è regolarmente invitato a collaborare con musicisti e personalità di spicco, tra cui i pianisti Yefim Bronfman, Andras Schiff, Itamar Golan, Denis Kozhukhin, Rudolf Buchbinder, Gerhard Oppitz; violinisti Julian Rachlin, Janine Jansen, Guy Braunstein, Daishin Kashimoto, Lorenz Nasturica, Boris Brovtsyn; il violoncellista Julian Steckel, il flautista Emmanuel Pahud, i giocatori di oboe Albrecht Mayer e Francois Leleux; cantanti Ian Bostridge, Thomas Quasthoff e Waltraud Mayer.
Radek Baborák è stato docente presso la Fondazione Arturo Toscanini di Parma e ricopre il ruolo di professore ospite presso la TOHO University di Tokyo, Escuela Superior de Música Reina Sofia e insegna all'Accademia di Musica di Praga. Ha effettuato masterclass in Germania e Svizzera.
Radek Baborák è nato a Pardubice nel 1976 in una famiglia di musicisti. All'età di otto anni ha iniziato a studiare il corno con la prof.ssa Karel Křenek. Sotto la sua guida è diventato il vincitore assoluto del Concorso Radio Praga Concertino Praga, ha ricevuto il terzo premio al Prague Spring Competition, il primo premio al Concorso per interpreti di musica contemporanea ed è diventato vincitore del Grand Prix Unesco.
Tra il 1990 e il 1994 ha continuato i suoi studi al Conservatorio di Praga nella classe del Prof. Bedřich Tylšar. Durante i suoi studi ha vinto le competizioni a Ginevra nel 1993, Markneukirchen nel 1994 e ARD a Monaco nel 1994. Nel 1995 ha ricevuto il Grammy Award Classic e il Dawidov Prize.
All'età di diciotto anni Baborák fu nominato primo corno con la Filarmonica Ceca, senza alcuna audizione, e rimase in carica per due anni. Nel 1996-2000 è stato corno principale con la Filarmonica di Monaco. Nel 2001 ha firmato un contratto in esclusiva con la Bamberg Symphony. L'incarico di Baborák con la Filarmonica di Berlino negli anni 2003-2010 rappresenta l'ultimo capitolo della sua carriera di orchestra.


The horn player and conductor Radek Baborák is one of the most outstanding figures on the classical music scene. Since beginning his solo career over twenty-five years ago, his extraordinary musical performances have enthralled audiences in the most important cultural venues around the world. He has collaborated with many distinguished conductors, including Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Neeme Järvi, James Levine, Vladimir Askhenazy, James de Priest and Marek Janowski. Baborák is a regular guest at prestigious festivals such as the: Salzburger Osterfestspiele; Maggio musicale, Fiorentino; Pacific Music Festival; the White Nights Festival, St.Petersburg; the Chamber Music Garden, Suntory Hall; International Music Festival, Utrecht; Julian Rachlin and Friends, Dubrovník; Le Pontes; Jerusalem Chamber Music Festival; Smetana’s Litomyšl and Prague Spring.His concerts have been broadcast by television and radio stations including: Euro Arts, BR, ARD, NHK, CT, RTVE and he has made recordings for EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon and Animal Music.Between 2003-2010, Baborák held the post of principal horn at the Berlin Philharmonic. He also appeared as a soloist with the orchestra, performing alongside Ian Bostridge and conducter Simon Rattle (Britten, the Serenade for Tenor, Horn and Strings), at the Prague Estate Theatre with Daniel Barenboim (Mozart, Concerto in D-Major), at the Berlin Philharmonic Hall (Schumann, Concertpiece for Four Horns) and with the conductor Dmitri Kitajenko (Gliere, Concerto in B-Major).The opening concert of the Olympic Games in Nagano marked the beginning of a long-term collaboration with Maestro Seiji Ozawa. Baborák became a member of the Saito Kinen Orchestra and Mito Chamber Orchestra, and regularly gives concerts with them in Japan, USA and Europe. With their chief conductor Maestro Ozawa, Baborák recorded the complete set of Mozart horn concertos and the Sinfonia Concertante (Sony), and as a soloist/conductor he also performed compositions by Haydn, Rosseti, Hosokawa, Mozart, Britten and others. When on a European tour with the Mito Chamber Orchestra, Baborák was asked by members of the orchestra to step in for the indisposed Seiji Ozawa and thus his career as conductor was launched.Radek Baborák has performed as a soloist with the following orchestras: the Berlin Philharmonic, Munich Philharmonic, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, RSB Berlin, Bamberg Symphony, Bach Akademie Stuttgart, Berlin Baroque Soloists, Radio France Lyon, Orchestre de la Suisse Romande Geneva, Philharmonique de Strassbourg, Finnish Radio Orchestra Helsinki, St. Petersburg Philharmonic Orchestra, Moscow Philhramonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Tonkünstler Orchestra Vienna, Mozarteum Salzburg, Franz Liszt Chamber Orchestra, Mito Chamber Orchestra, Saito Kinen Orchestra, NHK Symphony Orchestra Tokyo, RTVE Orchestra Madrid, and Arthur Rubinstein Lodz Philharmonic.Baborák is especially popular in Japan; since 1994 he has been on regular tours in the country, playing with the NHK Symphony Orchestra Tokyo, Tokyo Metropolitan Orchestra, The Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, New Japan Philharmonic, Osaka Symphony Orchestra and in many Japanese cities (Nagoya, Kitakyushu, Nagasaki) and prominent venues, including Suntory Hall, Tokyo Bunka Kaikan, Sapporo Concert Hall Kitara and Kioi Hall.Over a period of ten years, Baborák has recorded more than twenty CDs for the Japanese label Octavia Records (Exton,Cryston), among them music by J.S.Bach, which reached tens of thousands of listeners. The Baborák Ensemble CD received the Japanese critics’ prize. The recording of arrangements of Anton Bruckner’s compositions (Bruckner in Cathedral I, II) by the Czech Horn Chorus, with the organist Aleš Bárta, and under the leadership of Miloš Bok, was received with great enthusiasm. Among other releases are: Baborák’s recital with the pianist Yoko Kikuchi (Beethoven and French music) with the harpist Naoko Yoshino (Réve) and solo CDs (Baborák Plays Etudes, The New Dimension), Mozart’s and Haydn’s Symphonies (Prague, Clock, Noon, Symphony in G-minor) and horn concertos with the Czech Sinfonietta Orchestra where Baborák took up the role of conductor. An essential part of Radek Baborák’s musical life is chamber music. He founded and has been the leader of several ensembles: the Baborák Ensemble, in principal consisting of french horn and string quartet; the Czech Horn Chorus, which continues the 300 year-old tradition of horn playing in the Czech Lands; and the string ensemble Prague Chamber Soloists, whose founding in 1960 is linked with Václav Neumann. He is a member of the Afflatus Quintet, which received first prize at the ARD competition in Munich in 1997. Baborák plays in recitals with the pianist Yoko Kukuchi - the winner of the Mozart Competition in Salzburg, with the organist Aleš Bárta and harpist Jana Boušková. He is a member of Berlin-Munich-Vienna Oktett and collaborates with the Berlin Baroque Soloists.As a chamber musician he is regularly invited to collaborate with outstanding musicians and personalities, including the pianists Yefim Bronfman, Andras Schiff, Itamar Golan, Denis Kozhukhin, Rudolf Buchbinder, Gerhard Oppitz; violinists Julian Rachlin, Janine Jansen, Guy Braunstein, Daishin Kashimoto, Lorenz Nasturica, Boris Brovtsyn; the cellist Julian Steckel, flautist Emmanuel Pahud, oboe players Albrecht Mayer and Francois Leleux; singers Ian Bostridge, Thomas Quasthoff and Waltraud Mayer.Radek Baborák had been a senior lecturer at the Fondazione Arturo Toscanini in Parma and holds the position of guest professor at TOHO University Tokyo, Escuela Superior de Música Reina Sofia and teaches at the Academy of Music in Prague. He has led horn courses in Germany and Switzerland.Radek Baborák was born in Pardubice in 1976 into a musical family. At the age of eight he started learning the horn with Prof. Karel Křenek. Under his leadership he became the overall winner of the Prague Radio Competition Concertino Praga, received third prize at the Prague Spring Competition, first prize in the Competition for Interpreters of Contemporary Music and became laureate of the Grand Prix Unesco.Between 1990-1994 he continued his studies at the Prague Conservatoire in Prof. Bedřich Tylšar’s class. During his studies he won competitions in Geneva in 1993, Markneukirchen in 1994 and ARD in Munich in 1994. In 1995 he was awarded the Grammy Award Classic and the Dawidov Prize.At the age of eighteen Baborák was appointed principal horn with the Czech Philharmonic, rather exceptionally without any audition, and he remained in the post for two years. In 1996-2000 he was principal horn with the Munich Philharmonic. In 2001 he signed an exclusive contract with the Bamberg Symphony. Baborák’s post with the Berlin Philharmonic in the years 2003-2010 represents the last chapter of his career as an orchestra player.




R.Strauss - Till Eulenspiegel - R.Baborak - Beriliner Philarmoniker - D.Barenboim




L'INTERVISTA
THE INTERVIEW

A che età hai iniziato? E come è nata la passione per il corno?

Ho iniziato a 8 anni, ma la passione per la musica classica è nata molti anni dopo, durante i miei anni da adolescenza.


Vieni da una famiglia di musicisti?

Sì, da parte di mia madre - mio nonno era trombonista e suonatore di strumenti ad arco - solo nella mia  piccola città, mio ​​zio trombettista, compositore e arrangiatore, mia madre è insegnante di piano, mia sorella oboista, sua figlia cornista nell'opera nazionale di Praga . Mia moglie è violoncellista e tutta la sua famiglia è composta da musicisti, insegnanti di musica. Quindi, mondo di musicisti pazzi!


Chi erano i cornisti che hanno influenzato la tua carriera come studente e come professionista?

Il mio primo insegnante e poi il mio patrigno Karel Krenek è stato cornista, la sua influenza è stata enorme, più tardi Zdenek Tylsar e Bedrich Tylsar - entrambi i miei insegnanti, Rudolf Beranek - leggendario ceco e Hermann Baumann di cui sono stato suo allievo privato per poco tempo. E naturalmente molte registrazioni - specialmente Miroslav Stefek - anche lui leggenda ceca e alcune registrazioni di Denis Brain e Barry Tuckwell.


Il metodo di studio che consiglieresti a un giovane clan?

Questa domanda è molto difficile, è molto individuale.

 Quanto è importante il riscaldamento e la tecnica quotidiana?

Per me è molto importante. Ho sempre trovato il tempo per il riscaldamento. Senza riscaldamento, non mi sento bene.

Cosa consiglieresti per migliorare la respirazione? Usi accessori per migliorare la respirazione?

Penso che quando nuoti in acqua, respiri molto naturalmente. Prova allo stesso modo


Quanto è importante avere una buona impostazione?

Naturalmente molto importante, una buona condizione è al primo posto


Qual è il segreto per mantenere la qualità e la forma nel tempo?

Buon cibo e vita sana. No stress. Passione per la musica.


Che consiglio daresti per affrontare una buona audizione?

Generalmente odio qualsiasi audizione e competizione. Non ci sono gare in musica. Quindi le audizioni sono solo parte della vita di un musicista e non mi sono mai preparato in modo diverso per le audizioni. Quindi, nessuna idea.


Quale modello di strumento suoni e quale bocchino?

Dietmar Duerk-D-3 è lo stesso modello copia dell' Alexander 103 ma realizzato da Mr.Duerk con una collaborazione speciale, quindi, lo chiamano modello Baborak, perché sono un cornista che prova e testa tutti questi strumenti.

Bocchino Vincent Bach 10.


Qual è stato il tuo primo strumento?

Forse alcuni dei marchi cechi: Lidl Brno o Amati Kraslice, successivamente Kruspe, Hoyer, modello Kravka, Alexander 103


Preferisci una marca di strumenti?

Adesso preferisco D.Duerk 3.


Utilizzi corni Tripli e Descant? O solo doppio?

Mai, solo corno doppio.


Quale compositore preferito?

Anton Bruckner.


Quale Solo è stato importante nella tua carriera e quale è il tuo preferito?

Solo per indicare quelli meno conosciuti: Charles Koechlin, York Bowen, mi piace anche il concerto di Tomasi, il concerto di Pauer ecc., Ecc.


C.Koechlin - Radek Baborak


Grazie per aver risposto alle nostre domande!!!

IN ENGLISH
At what age did you start? And how was the passion for the horn born?
 I startet with 8, but the passion for classical music was born many years later, during my teenager years.

Do you come from a family of musicians?
 Yes,from my mother side-my grandfather was trombone and acordeon player-just in the small town, my uncle trompet player and volksmusic composer and arranger, my mother is piano teacher, my sister oboe pleyar, her daughter horn player in Prague National Opera. And my wife is cellist and her all family are musicians,music teachers. So, crazy musician world.

Who were the hornists that have influenced your career as a student and as a professional?
 My first teacher and later step father Karel Krenek was horn player, his influance was enormous, later Zdenek Tylsar and Bedrich Tylsar-both my teachers, Rudolf Beranek-legendary Czech Phil hornist, and Hermann Baumann-I was his privat student for short time. And of course many recordings-specially Miroslav Stefek-also czech legend, and some recordings of Denis Brain and Barry Tuckwell.

The study method you would advise a young hornists ?
 This question is verry dificould-its very individual.
 How important is warm-up and daily technique?

 For me verry important.I always find time for warm-up.Without warm-up, I dont feel well.
What would you recommend to improve breathing? Do you use accessories to improve breathing?
I think, if you want to swim under the water, you will take breath very naturally. Try the same way 

How important is it to have a good embochure ?
 Of course verry important, good condition is Nr1.

What is the secret to maintaining the quality and fitness right over time?
 Good food, and healthy live. No stress.Passion for music.

What advice do you give to prepare a good audition ?
 Generally, I hate any auditions and competitions. There is no competitions in music. So auditions are just the part of musician live and I never prepared my self diferently for auditions. So, no idea.

Which model of instrument do you play and which mouthpiece?
 Dietmar Duerk-D-3-its the same model like Alexander 103 but made by Mr.Duerk in small edition-we have special colaboration, so, they call it baborak model, becose, I am test player for all those instruments.
Mouthpiece Vincent Bach 10.

What was your first instrument?
 Propably some of czech brands-Lidl Brno or Amati Kraslice, later Kruspe, Hoyer, Kravka model, Alexander 103

Do you prefer a instrument brand?
 Now I prefare D.Duerk 3.

Do you use Triple and Descant Horns? Or just double horn?
 Never, just double horn.

Which Favorite Composer?
 Anton Bruckner.

Which Solo was in your career important and which is your favorite ?
 Just to point not so well know pieces-Charles Koechlin, York Bowen, I like also Tomasi concerto, Pauer concerto etc,etc

Thank you for answering our questions


Commenti

Post più popolari