INTERVISTA A ZORA SLOKAR - INTERVIEW



INTERVISTA A ZORA SLOKAR
INTERVIEW WITH ZORA SLOKAR


1° Corno presso la Deutsches Sinfonieorchester Berlin
Principal Horn Deutsches Sinfonieorchester Berlin

Zora Slokar è nata a Berna.
Nel corso della sua carriera si è esibita come solista con orchestre quali la “Čajkovskij”  Radio Orchestra di Mosca, l’Orchestra della Radio di Ljubljana, l’Orchestre de Chambre de Genève,  i Solisti di Zagabria, l’Orchestra da Camera di Milano.
Appassionata musicista da camera,  collabora regolarmente a progetti con rinomati musicisti quali Martha Argerich, Gidon Kremer, Natalia Gutman, Alexander Lonquich.
È stata invitata ad esibirsi fra l’altro al Verbier Festival, alle “December Nights” di Mosca, al Progetto Martha Argerich, all’Oxford Chamber Music Festival. Gidon Kremer l’ha chiamata a suonare al prestigioso Lockenhaus Festival.
Zora Slokar ha registrato il Trio di Brahms e di Ligeti per la Televisione nazionale svizzera.
È vincitrice di numerosi premi (fra cui “Anemos”  e “Ceccarossi” in Italia e il premio “Kiwanis” a Zurigo) ed è arrivata fra i finalisti del Concorso Paxman “Giovani cornisti” a Londra. 
Si è formata dapprima in violino e si è poi dedicata al corno sotto la guida del padre.
Ha studiato con Erich Penzel e Radovan Vlatkovic, diplomandosi solista nel 2008 alla Hochschule der Künste di  Zurigo.
Quale corno principale ha suonato con importanti orchestre: Tonhalle, Ensemble Modern Frankfurt, Melbourne Symphony Orchestra, Malaysian Philarmonic Orchestra, Gustav Mahler Youth Orchestra, Verbier Festival Orchestra e Lucerne Strings.
È primo corno dell’OSI dal 2004 ed inizierà lo stesso ruolo da 2018 nel Deutsches Sinfonieorchester Berlin


Zora Slokar was born in Bern.
During his career he has performed as a soloist with orchestras such as "Čajkovskij" Radio Orchestra of Moscow, the Orchestra of the Radio of Ljubljana, the Orchester de Chambre de Genève, the Solisti of Zagreb, the Chamber Orchestra of Milan .
A passionate chamber musician, she regularly collaborates on projects with renowned musicians such as Martha Argerich, Gidon Kremer, Natalia Gutman and Alexander Lonquich.
She was invited to perform at the Verbier Festival, at the "December Nights" in Moscow, at the Martha Argerich Project, at the Oxford Chamber Music Festival. Gidon Kremer called her to play at the prestigious Lockenhaus Festival.
Zora Slokar has recorded the Brahms and Ligeti Trio for Swiss National Television.
She has won numerous prizes (including "Anemos" and "Ceccarossi" in Italy and the "Kiwanis" prize in Zurich) and has arrived among the finalists of the Paxman Competition "Young Horn Player in London.
She first trained in violin and then dedicated herself to the horn under her father's guidance.
He studied with Erich Penzel and Radovan Vlatkovic, graduating soloist in 2008 at the Hochschule der Künste in Zurich.
As principal horn he played with major orchestras: Tonhalle, Ensemble Modern Frankfurt, Melbourne Symphony Orchestra, Malaysian Philarmonic Orchestra, Gustav Mahler Youth Orchestra, Verbier Festival Orchestra and Lucerne Strings.
She is the first horn of the OSI since 2004 and will start the same role from 2018 in the Deutsches Sinfonieorchester Berlin


L'INTERVISTA
THE INTERVIEW

A che età hai iniziato e come è nata la passione per il corno?
Ho iniziato a suonare il violino a 5 anni. Quando avevo 16 anni ho suonato nell'orchestra giovanile svizzera e per la prima volta ho realizzato che suonare con 20 altri violini non mi renderà felice...ero molto frustrata...abbiamo suonato Don Juan di Strauss e mi piaceva sentire i corni molto! Sono ritornata a casa e mio padre subito mi ha ordinato un bocchino e poi un corno e quindi ho iniziato a suonare insieme a lui (trombonista).

Provieni da una famiglia di musicisti?

Mio padre è trombonista, suonava presso i Bayrischer Rundfunk, era sempre geloso dei corni perché il trombone, oltre al Bolero, non ha mai dei soli. Quindi lui mi stimolava tanto con l'idea di suonare il corno.
Mia mamma suonava il violino come hobby ma è molto appassionata di musica.

Chi sono i cornisti che hanno influenzato la tua carriera come studente e come professionista?
Prima di tutto mio padre perché i primi due anni e anche dopo ho studiato tanto tanto con lui e lui mi sapeva spiegare tutto, non solo la tecnica ma anche le cose mentali, come nessun altro.
Un insegnante importante è stato anche Erich Penzel che mi ha dato una base e una tecnica straordinaria. E' stato molto importante anche Radovan Vlatkovic, un caro amico di famiglia e ho spesso ascoltato il suo suono meraviglioso che mi ha influenzato tanto.

Il metodo di studio che consiglieresti a un giovane cornista?
studiare, studiare, studiare...
Non ho seguito un metodo in particolare...avevo bravi insegnanti ed ho sempre studiato tanto perché grazie allo studio del violino ero abituata a studiare tanto...😉
Quanto è importante il riscaldamento e la tecnica quotidiana?
Quando siamo giovani e forti, forse possiamo anche suonare bene senza un warm-up lungo...io penso che il warm-up sia importante per il futuro poiché purtroppo non saremo sempre giovani e anche i nostri muscoli cambieranno...purtroppo non possiamo cambiare il nostro labbro con l'età allo stesso modo in cui gli archi possono cambiare le corde, quindi dobbiamo curare bene la nostra impostazione e i muscoli.
Sicuramente anche la tecnica giornaliera è importantissima. Esercizi come note lunghe, flessibilità, scale, arpeggi, velocità, esercizi nel registro basso e nell'acuto devono far parte nel nostro studio giornaliero.

Cosa consiglieresti per migliorare la respirazione? Utilizzi accessori per migliorare la respirazione?
Io  personalmente non uso accessori, ma sicuramente sarebbe bene usarli! Infatti, vorrei provarli! La respirazione è importantissima per noi e si può sempre migliorare. Soprattutto per noi donne che già in natura abbiamo meno capacità polmonare rispetto agli uomini... io cerco di respirare in un modo naturale e di respirare bene in modo profondo e pieno.


Quanto è importante avere una buona impostazione?
Come ho già spiegato prima è importante curare la nostra imboccatura anche per il futuro. Le imboccature naturalmente sono molto diverse e esteticamente non per forza devono avere una forma perfetta perché ognuno di noi ha labbra e denti diversi. Mi ricordo che il  mio insegnante voleva cambiare la mia imboccatura poiché io suono non al centro ma un po' a destra, mi ha anche mandato dal dentista per mettermi qualcosa sul dente, diceva che ai concorsi sarà importante la forma fisica e non solo suonare. Alla fine non so se ho cambiato molto, sto sempre suonando un po' sul lato destro e non ha mai dato problemi.

 Qual è il segreto per mantenere la qualità e l'idoneità nel tempo? 
A questa domanda dovrei rispondere dopo alcuni anni😊
Non lo so, credo che lo studio serio giornaliero aiuta e sicuramente aiuta anche avere un modo di vivere sano e fare un po' di sport.
Che consiglio daresti per affrontare una audizione?
Studiare, studiare e studiare! Avere un buono stato mentale. Oggi in tante scuole si fanno dei corsi per il lavoro mentale.
Per lo studio è importantissimo usare il metronomo e l'accordatore. Conoscere bene il brani e passi d'orchestra per trovare il carattere e il colore del suono. Poi quando si ha studiato bene, dobbiamo avere la possibilità di suonare tanto davanti un pubblico, davanti ai colleghi della classe o anche davanti a altri strumentisti poiché al concorso non ci sono solo cornisti ma anche archi che ascoltano in un modo diverso dal nostro.
Mi ha aiutato tanto il libro "tennis&psyche". È spiegato molto bene il lavoro mentale per giocare a tennis. E' quasi uguale per noi musicisti. Invito tutti a leggerlo.
A Colonia con il mio insegnante Erich Penzel abbiamo fatto tanti "training" di concorso, con lui al pianoforte ed era severissimo! Tante persone, me inclusa, erano distrutti dopo aver suonato davanti alla classe. Dopo questi "training" tutti concorsi reali erano una passeggiata😄

Quale modello di strumento suoni e quale bocchino? 
Sto suonando un corno triplo di E.Schmid con il Eb acuto e anche un Alexander 503.
Come bocchino uso il Josef Klier 2 EM con il foro leggiermente più largo.

Quale è stato il tuo primo strumento? 
Non mi ricordo più...mi sembra che era un corno Hans Hoyer
Preferisci una marca di strumenti? 
Mi piaciono i corni tripli con il Eb acuto di Schmid ma anche i modelli 1103 e 503 di Alexander. 103 invece non mi va bene.
Il tuo compositore preferito? Quale Solo è stato importante nella tua carriera e qual è il tuo preferito? 
C'è tanta tanta musica bella...come cornista sicuramente è bellissimo suonare Mahler, Bruckner, Schumann ma a me piace anche suonare una sinfonia di Mozart o Haydn...
Come solista ho suonato spesso i concerti di Mozart o Strauss e sono sempre belli!!! Ma particolarmente sono innamorata della Serenade per corno, tenore e archi di Britten, che ho potuto eseguire alcune volte. Il brano ha una profondità enorme e l'Elegia mi fa piangere...
GRAZIE PER AVER RISPOSTO ALLE NOSTRE DOMANDE
Brahms Horn Trio - Zora Slokar


IN ENGLISH

At what age did you start and how did the passion for the horn born?
I started playing the violin at 5 years. When I was 16 I played in the Swiss youth orchestra and for the first time I realized that playing with 20 other violins will not make me happy ... I was very frustrated ... we played Don Juan by Strauss and I liked to hear the horns very much ! I returned home and my father immediately ordered me a mouthpiece and then a horn and then I started playing with him (trombonist).

Do you come from a family of musicians?
My father is a trombonist, he played at the Bayrischer Rundfunk, he was always jealous of horns because the trombone, in addition to Bolero, has never have important solos. So he stimulated me so much with the idea of ​​playing the horn.
My mother played the violin as a hobby but she is very passionate about music.

Who are the hornists who have influenced your career as a student and as a professional?
First my father because the first two years and even later I studied so much with him and he knew how to explain everything, not just the technique but also the mental things, like no other.
An important teacher was also Erich Penzel who gave me an extraordinary foundation and technique. Radovan Vlatkovic, a close friend of the family, was also very important and I often listened to his wonderful sound that influenced me so much.

The method of study that you would recommend to a young horn player?
study, study, study ... I did not follow a particular method ... I had good teachers and I have always studied so much because thanks to the study of the violin I was used to studying so much ...

How important is heating and daily technique?
When we are young and strong, maybe we can also play well without a long warm-up ... I think the warm-up is important for the future because unfortunately we will not always be young and our muscles will change too ... unfortunately we can not change our lips with age in the same way that the strings can change the strings, so we must take care of our setting and muscles.
Of course, even the daily technique is very important. Exercises such as long notes, flexibility, scales, arpeggios, velocities, exercises in the low and acute register must be part of our daily study.

What would you recommend to improve breathing? Do you use accessories to improve breathing?
I personally do not use accessories, but surely it would be good to use them! In fact, I would like to try them! Breathing is very important for us and we can always improve. Especially for us women who already have less lung capacity than men in nature ... I try to breathe in a natural way and to breathe well in a deep and full way.

How important is it to have a good embochure?
As I have already explained before, it is important to take care of our mouth also for the future. The mouths of course are very different and aesthetically not necessarily have to have a perfect shape because each of us has different lips and teeth. I remember that my teacher wanted to change embochure because I play not in the middle but a little to the right, he also sent me to the dentist to put something on my teeth, said that in the competitions will be important physical form and not just play. In the end I do not know if I changed a lot, I'm always playing a little on the right side and never gave problems.

 What is the secret to maintaining quality and suitability over time?
I should answer this question after a few years
I do not know, I think that serious daily study helps and certainly also helps to have a healthy lifestyle and do some sport.

What advice would you give to face an audition?
Studying, studying and studying! Have a good mental state. Today, in many schools, courses for mental work are done.
For the study it is very important to use the metronome and the tuner. Know well the music and orchestra steps to find the character and color of the sound. Then when we have studied well, we must have the opportunity to play a lot in front of an audience, in front of colleagues in the class or even in front of other instrumentalists because in the competition there are not only hornists but also strings that listen in a different way from ours.
The "tennis & psyche" book helped me a lot. Mental work to play tennis is very well explained. It's almost the same for us musicians. I invite everyone to read it.
In Cologne with my teacher Erich Penzel we did many "training" competitions, with him at the piano and it was very strict! So many people, myself included, were destroyed after playing in front of the class. After these "training" all real competitions were a walk

Which model of instrument do you play and which mouthpiece?
I am playing a triple horn of E.Schmid with the acute Eb and also an Alexander 503.
As a mouthpiece I use the Josef Klier 2 EM with the slightly wider bore.

What was your first instrument?
I do not remember anymore ... it seems to me that it was a Hans Hoyer horn

Do you prefer a brand of instruments?
I like the triple horns Schmid with acute Eb but also the models 1103 and 503 by Alexander. 103 but I do not like it.

Your favorite composer? Which Solo was important in your career and what is your favorite?
There's a lot of beautiful music ... as a horn player, it's definitely great to play Mahler, Bruckner, Schumann, but I also like to play a Mozart or Haydn symphony ...
As a soloist I have often played Mozart or Strauss concerts and they are always beautiful !!! But I am particularly in love with the Serenade for horn, tenor and strings of Britten, which I could perform a few times. The music has a huge depth and the Elegia makes me cry ...
THANK YOU FOR ANSWER TO OUR QUESTIONS



Ligeti Trio - Zora Slokar





Commenti

Post più popolari