INTERVISTA A LASZLO SEEMAN - INTERVIEW

INTERVISTA A LASZLO SEEMAN

SOLISTA INTERNAZIONALE
INTERNATIONAL SOLOIST




László Seeman si è laureato nel 1999 presso l'Accademia di musica Franz Liszt (Budapest) come studente di Ádám Friedrich. Dopo essersi dimesso dall'incarico presso la radio orchestra sinfonica della Germania del Nord (Amburgo, che ha ricoperto nel 1998-2003), nonché un ruolo secondario nella Bayerische Rundfunk Orchestra di Monaco, un campionario di attività dimostra la statura di Seeman come un cornista di altissimo livello e rinomato. Seeman ha iniziato a vincere concorsi al liceo, iniziando con un primo posto al Concorso nazionale di conservatori-Miskolc (1993) durante i suoi anni all'Academy of Music di Budapest (Ph. Farkas Horn Competition, primo premio) e al international "American Horn Competition" di Santa Barbara (primo premio), in Francia a Toulon (primo premio) e ARD Competition a Monaco (secondo premio, prima non assegnato). Altri premi includono due terzi posti (dove non sono stati assegnati i primi premi) a Markneukirchen (1996) ea Praga (1997) mentre a Porcia (Italia) nel 1998, Seeman ha vinto il secondo (senza i primi premi assegnati).L'esperienza di Seeman con le orchestre di massimo livello lo ha aiutato a preparare un certo numero di cornisti per le audizioni di corno solista con orchestre come la RSO Vienna e l'Opera di Amburgo, solo per citarne alcuni. Ha tenuto masterclass in Giappone, Italia, Slovenia, Croazia, Svizzera, Stati Uniti e in tutta l'Ungheria. Dal 2004 al 2007, Seeman è stato docente presso il Conservatorio di musica Eveny Béni di Budapest e ha assunto una posizione aggiuntiva presso il Conservatorio St. István Király-Budapest. Oggi sta insegnando il corno all'Università di Miskolc / Ungheria.


László Seeman graduated in 1999 from the Franz Liszt Academy of Music (Budapest) as a student of Ádám Friedrich. After resigning from his post at the Northern German Radio Symphony Orchestra-Hamburg (a position he held from 1998-2003), as well as a subsidiary role in the Bayerische Rundfunk Orchestra in Munich, a sampling of activities offers evidence of Seeman's enduring stature as a french horn player of the highest echelon and renown. Seeman began placing in competitions in highschool, starting with a first-place finish in the National Conservatory Competition-Miskolc (1993) through his years at the Academy of Music in Budapest (Ph. Farkas Horn Competition, first prize) and on to the international platform, with wins in the Santa Barbara-based "American Horn Competition" (first prize), in France at Toulon (first prize) and the ARD Competition in Munich (second prize; first not awarded). Additional prizes include two third place finishes (where no first prizes was awarded) at Markneukirchen (1996) and at Prague (1997) while at Porcia (Italy) in 1998, Seeman won second (no first prizes awarded).Seeman's experience with top-level orchestras has helped him to prepare a number of horn players for successful solo horn auditions with orchestras such as the RSO Vienna as well as the Hamburg Opera to name only a few. He has presented masterclasses in Japan, Italy, Slovenia, Croatia, Switzerland, the USA, as well as across Hungary. From 2004-2007, Seeman was a teacher at the Egressy Béni Conservatory of Music-Budapest as well as assuming an adjunct position at the St. István Király Conservatory-Budapest. Today he is teaching the horn at the University of Miskolc/Hungary.

Intervista
Interview


A che età hai iniziato? E come è nata la passione per il corno?

Ho iniziato a suonare il corno con 9 anni, ho sempre desiderato suonare uno strumento di ottone, a 8  anni ho visto il corno francese in un'orchestra sinfonica e in quel momento sapevo che questo sarebbe stato il mio strumento.

Vieni da una famiglia di musicisti?

Mia madre era una pianista.

Chi erano i cornisti che hanno influenzato la tua carriera come studente e come professionista?

I miei favoriti: Adam Friedrich e Ferenc Tarjani dall'Ungheria, Denis Brain, Radovan Vlatkovic, Hermann Baumann e, naturalmente, Alessio Allegrini!

Il metodo di studio che consiglieresti a un giovane cornista?

Metodo di studio: Philip Farkas: l'arte del suonare il corno, Froydis Ree Wekre: Pensieri sul suonare bene il corno.

Quanto è importante il riscaldamento e la tecnica quotidiana?

Ogni tecnica è giusta, se lo fai con l'aria!

Cosa consiglieresti per migliorare la respirazione? Usi accessori per migliorare la respirazione?

Non uso accessori, cantare nel coro è stato il miglior metodo di respirazione per me!

Quanto è importante avere una buona impostazione?

Se hai una buona tecnica di respirazione, puoi suonare bene anche con una brutta impostazione.

Qual è il segreto per mantenere la qualità e l'idoneità nel tempo?

Mantenersi in forma con qualità non è facile. Dobbiamo trovare un modo, non essere stanchi, a causa dei numerosi concerti - (voglio dire stanchi: odiare la musica già ...) e avere abbastanza concerti, per non dimenticare, come esibirsi. Ci vuole equilibrio. Lo so, Zimmermann suona un anno e mezzo per i suoi concerti, poi si ferma per un anno e mezzo, e fa qualcos'altro, (vela o qualcosa del genere) per riavere il suo interesse per la musica .

Che consiglio daresti per affrontare una buona audizione?

buona audizione? le cose basilari sono il ritmo e l'intonazione, quindi puoi fare musica con un suono bellissimo, è importante affrontare un sacco di audizioni con sentimento diverso, come nei recitals o competizioni. Abbiamo bisogno di imparare questo tipo di gioco. Un collega di Amburgo ha fatto 28 audizioni, ma solo in orchestre importanti. la sua idea fissa era, suonare in un'orchestra di prima classe e ha vinto il lavoro presso la nostra orchestra di Amburgo ...

Quale modello di strumento suoni e quale bocchino?

Suono dal 1996 Yamaha 667V, bocchino  JK 02D, extrem large, 19mm diametro interno ...

Qual è stato il tuo primo strumento?

il mio primissimo strumento proveniva dalla scuola di musica, fatto in Cina, un corno in sib, mi è piaciuto molto ..

Preferisci una marca di strumenti?

Io, preferisco YAMAHA !!!

Utilizzi corni Tripli e Descant? O solo doppio?

Suono tutto col corno doppio....negli ultimi anni ho suonato su corno alto in sib acuto per le cantate di Bach nr 14 e 128 🙂

Quale è il tuo compositore preferito?

compositori preferiti: Mozart, Brahms, Mahler, R. Strauss e Wagner.

Quale Solo è stato importante nella tua carriera e quale è il tuo preferito?

Il mio assolo preferito è Espana di Buyanovsky

Espana - Laszlo Seeman

MANY THANKS LASZLO!!

in English


At what age did you start? And how was the passion for the horn born?
I started to play the horn with 9 years, I always wanted to play a brass instrument, at 8 I saw the french horn in a symphonie orchestra, and I knew at the moment, this is my instrument.

Do you come from a family of musicians?

My mother was a pianist.

 Who were the hornists that have influenced your career as a student and as a professional?

My favorit horplayers: Adam Friedrich and Ferenc Tarjani from Hungary, Denis Brain, Radovan Vlatkovic, Hermann Baumann and of course Alessio Allegrini!
The study method you would advise a young hornists?

Study method: Philip Farkas: the art of the horn playing, Froydis Ree Wekre: Thoughts on Playing the Horn Well.
How important is warm-up and daily technique?

Every technique are right, if you do it with air!
What would you recommend to improve breathing? Do you use accessories to improve breathing?

I dont use any accessories, singing in chor was the best breathing methode for me!
How important is it to have a good embochure?

If you have a good breath technique, you can play well also with a bad embochure.
 What is the secret to maintaining the quality and fitness right over time?

With fitness and quality is not easy. We need to find a way, not to be tired, becouse of the many concerts - (I mean tired: to hate music already... ) and to have enough concerts, not to forget, how to perform. It needs a ballance. I know, Zimmermann plays a halfen year his concerts, then he stops for a halfen year, and makes something else, (sailing or something like this) to got his interest back again for music...
What advice do you give to prepare a good audition?

good audition? basic things are rythm and intonation, then you can make music with a beautiful sound 🙂important to visit a lot of auditions, it is a complett diferent feeling, like recitals or competitions. We need to learn this type of playing. One collegue from Hamburg made 28 auditions, but only with major orcherstras. his fixa idea was, to play in a first class orchestra. and he won the job at our orchestra in Hamburg... 

Which model of instrument do you play and which mouthpiece?

I play since 1996 Yamaha 667V, mouthpiece JK 02D, extrem large, 19mm inside diameter... 

What was your first instrument?

my very first instrument was from the music school, made in china, a single bflat horn. actionly I loved it..

Do you prefer an instrument brand?

I, preferYAMAHA!!!

Do you use Triple and Descant Horns? Or just double horn?

I play everything on double horn. last few years I played on high bflat horn for the Bach cantatas nr 14 and 128
🙂

Which Favorite Composer?

favorite composers: Mozart, Brahms, Mahler, R. Strauss and Wagner. 


Which Solo was in your career important and which is your favorite?


My favorite solo is Espana by Buyanovsky

Commenti

Post più popolari