INTERVISTA A NURY GUARNASCHELLI - INTERVIEW


INTERVISTA A NURY GUARNASCHELLI
INTERVIEW TO NURY GUARNASCHELLI


Nata a Santa Fe, in Argentina, il 15 novembre 1966.
Dal 1993 suona nella Radiosinfonieorchester Wien (dal 1996 come solista) ed è membro di gruppi di musica da camera "VIENNA BRASS" (Brass Quintet) e "Austrian Horns".
Ha iniziato gli studi del corno all'età di otto anni con il nonno e dal 1979 con Guelfo Nalli a Buenos Aires
Nel 1981 ha ricevuto una borsa di studio per studiare con il Prof. Antonio Jiervolino a New York.
Dal 1984 al 1986 ha continuato i suoi studi a Berlino con una borsa di studio per la "Karajan Akademie" sotto la guida Gerd Seifert.
Ha terminato i suoi studi alla "Hochschule der Künste Berlin" con il Prof. Seifert con il massimo dei voti.
Dopo il suo debutto all'età di 12 anni, ha continuato le sue attività di musica da camera e solista
in Argentina e in Europa, tra gli altri, il "Yehudi Menuhin Festival (Gstaad)",
"Luzern Festival", "Lysy Festival", Berna, Genf (Victoria Hall), Queen Elizabeth Hall a Londra, Berlino, Stoccarda, Vienna, Spagna, Slovenia, Ungheria e Italia.
È anche stata solista con la Stuttgarter Philharmoniker, RIAS Berlin, SOB Berlin, "Kammerorchester des slovenischen Rundfunks", Radio Symphony Orchestra Vienna, Mozartorchestra Vienna, Orquesta Estable del Teatro Colon, Orquesta Nacional de Camara de Montevideo,Orchestra sinfonica di Santa Fe, Rosario, Corrientes, Mendoza, Parana e l'Orquesta Juvenil de Radio Nacional.
Nel 1981 ha vinto il primo premio al "Mozarteum Argentino" al VII Concorso per giovani solisti della Città di Mar de Plata "e nel 1982 ha ricevuto il primo premio al" IX Concorso per giovani solisti "di Santa Fe.
Dal 1984 al 1988 ha suonato spesso come sostituto nella "Berliner Philharmonischen Orchester",
 nell'Orchester der Deutschen Oper di Berlino e nella "Symphonie Orchester Berlin".
Dal 1987 al 1990 è stata primo corno della Gustav Mahler Jugendorchester sotto la direzione di Claudio Abbado e nel 1991 è stata la primo corno del "Festspielorchester des Gustav Mahler Festes" a Kassel.
Dal 1988 al 1992 è stata primo corno della Stuttgarter Philharmoniker.
Nel 1989 ha ricevuto il "Premio Konex per la musica classica" a Buenos Aires (un premio per i 100 artisti più importanti nella storia della musica classica argentina)
Nel dicembre 1991 ha vinto il primo premio al concorso internazionale per corno francese "Città di Porcia e Alpe Adria" in Italia.
dal 2008 insegna alla Brass Academy di Alicante (www.brassacademy.com)


Born in Santa Fe, Argentina on the 15th of November, 1966.
Since 1993 she plays in the Radiosinfonieorchester Wien (since 1996 solo horn) and is a member of
 the chamber music groups "VIENNA BRASS" (Brass Quintet)  and the "Austrian Horns".
Started studies on the French horn at the age of eight under her grandfather, from 1979 under Guelfo Nalli in Buenos Aires
In 1981 she received a scholarship to study under Prof. Antonio in New York.
From 1984 to 1986 she continued her studies in Berlin with a scholarship to the "Karajan Akademie" under Gerd Seifert. She finished her studies at the "Hochschule der Künste Berlin", also under Prof. Seifert, with the highest marks.After she made her debut at the age of 12, she continued her soloistic and chamber music activities
in Argentina as well as Europe, in, among others, the "Yehudi Menuhin Festival (Gstaad)",
"Luzern Festival", "Lysy Festival", Bern, Genf (Victoria Hall), Queen Elizabeth Hall in London, Berlin, Stuttgart, Vienna, Spain, Slovenia, Hungary and Italy. 
She also appeared as a soloist with the Stuttgarter Philharmoniker,
RIAS Berlin, SOB Berlin, “Kammerorchester des slovenischen Rundfunks” , Radio Symphony Orchestra Vienna ,
Mozartorchestra Vienna , Orquesta Estable del Teatro Colon, Orquesta Nacional de Camara de Montevideo,
Symphony Orchestra of: : Santa Fe, Rosario,
Corrientes, Mendoza, Parana, and the Orquesta Juvenil de Radio Nacional, among others.
In 1981 she won the first prize in "Mozarteum Argentino" at the VII Competition for Young  Soloists of the City of Mar de Plata“ and in 1982 received the first prize at the "IX Competition for Young Soloists" in Santa Fe.
From 1984 to 1988 she played often as substitute in the “Berliner Philharmonischen Orchester”,
 in the “Orchester der Deutschen Oper Berlin” , and in the “Symphonie Orchester Berlin “ (first horn substitute contract).
From 1987 to 1990 she was the first horn of the Gustav Mahler Jugendorchester under the direction of Claudio Abbado and in 1991 she was first horn of the “ Festspielorchester des Gustav Mahler Festes” in Kassel.
From 1988 to 1992 she was first horn of the Stuttgarter Philharmoniker.
In 1989 she received the „Konex Prize for Classical Music“ in Buenos Aires ( a prize for the 100 most important artists in the history of Argentine classical music)
In December 1991 she won the first prize at the international competition for French horn
"Città di Porcia e Alpe Adria" in Italy.
2008 : Horn teacher in the Brass Academy Alicante ( www.brassacademy.com )

                                                   L'INTERVISTA/THE INTERVIEW

A che età hai iniziato? E come è nata la passione per il corno? 
Ho iniziato a 8 anni con il nonno Francisco Di Biasio , la passione per il corno sicuramente è nata grazie a lui con cui ho cominciato a imparare. Io era abbastanza legata a mio nonno.  
Provieni da una famiglia di musicisti?  Sì e la passione per la musica proviene sicuramente dalla mia famiglia, i miei genitori suonavano nell' orchestra della mia città Santa Fe, mia mamma era Viola solista e mio padre Violoncello, lui anche era direttore di cori. 
Quali sono stati i cornisti che hanno influenzato la tua carriera cornistica sia da studente che da professionista? 
Sicuramente all'inizio il mio grande idolo e referente è stato Guelfo Nalli con cui dopo ho studiato a Buenos Aires dai 12 ai 17 anni. Quando ero piccola non era così facile ascoltare tante incisioni, ma ricordo Alan Civil e Dennis Brain. Per quanto riguarda l'orchestra di sicuro il mio maestro della Filarmonica di Berlino: Gerd Seifert. 
Il metodo di studio che consiglieresti ad un giovane cornista?
Metodi per me importanti: Kopprasch , Müller, Arban , Clarke... molto importante per l'articolazione, ritmo, tecnica in generale che è tanto necessaria per poter suonare tutto senza problemi. 
Quanto è importante il warm-up e la tecnica giornaliera? 
Moltissimo e ognuno deve trovare il warm-up adeguato per la sua persona. Il Warm-Up è semplicemente preparatorio per suonare o studiare tutto il giorno senza problemi e dopo per la tecnica i metodi che ho menzionato prima. 
Cosa consiglieresti per migliorare la respirazione? Utilizzi accessori per migliorare la respirazione? 
Io personalmente non utilizzo accessori in genere. Mi piace fare delle esercizi di respirazione classici e anche mi piace tantissimo fare Yoga con degli esercizi fantastici.
 Quanto è importante avere un'ottima imboccatura? 
Sì certo è molto importante avere una buona imboccatura... però è importantissimo che i bambini abbiano un buon maestro che faccia attenzione a questo. Dopo è abbastanza complicato e faticoso cambiarla… Importante è il centro e avere una buona tensione che si veda come una maschera fissa, il mento piatto. 
Qual'è il segreto per mantenere la qualità e la forma fisica giusta nel tempo? 
Studiare regolarmente con concentrazione. Non perdere la passione per la musica e lo strumento, la forza mentale è fondamentale per suonare bene...! 
Che consigli daresti per preparare bene un'audizione? 
Il segreto è che per fare una buona audizione dobbiamo studiare bene TUTTO l'anno... nelle audizioni tu dimostri in pochi minuti come tu suoni generalmente e no per quella audizione in particolare. E' vero che quando sai che avrai una audizione intensifichi lo studio in una direzione un pò più concreta, ma il programma dell' audizione, quando si è giovani, deve essere sempre pronto! Prestare molta attenzione specialmente al ritmo, intonazione e articolazioni. Se non hai bene questi 3 elementi non vincerai nessuna audizione. 
Quale modello di strumento suoni e quale bocchino? 
Io suono Alexander 103 battuto a mano e bocchino Windhager ( il mio modello). 
Quale è stato il tuo primo strumento? 
E' stato un corno vecchio di mio nonno ( non aveva marca! ) , dopo Kalison e dopo Alexander. Per 7 anni ho anche suonato un Paxman e in orchestra anche un triplo Schmid. 
Prediligi una marca di strumento? 
Sì , Alexander. 
Usi Corni Tripli e Descant? O solo corno doppio? 
Io suono tutto l'anno il corno doppio, soltanto quando ho da suonare un brano molto acuto prendo un triplo, il doppio Sib-Fa acuto non mi piace tanto per il suono.
Quale compositore prediligi? 
Mozart- Mahler- Verdi , Strauss , Wagner... 
Quale brano ha segnato la tua carriera o uno dei tuoi soli preferiti?
 In orchestra Mahler, Bruckner, Richard Strauss, Wagner 
Grazie per aver risposto alle nostre domande


                                     Mozart Concerto No. 4 (Cadenza) - Nury Guarnaschelli
                                                                                 
IN ENGLISH

At what age did you start? And how was the passion for the horn born?
I started at 8 years with my grandfather Francisco Di Biasio, the passion for the horn surely was born thanks to him with whom I began to learn. I was pretty attached to my grandfather.

Do you come from a family of musicians?
Yes, and my passion for music certainly comes from my family, my parents played in the orchestra of my city Santa Fe, my mother was Viola soloist and my father Cello, he was also choir director.

What were the hornists who influenced your career both as a student and as a professional?
Surely at the beginning my great idol and referent was Guelfo Nalli with whom I later studied in Buenos Aires from 12 to 17 years. When I was little it was not so easy to listen to many recordings, but I remember Alan Civil and Dennis Brain. As for the orchestra, for sure my teacher of the Berlin Philharmonic: Gerd Seifert.

The method of study that you would recommend to a young horn player?
Important methods for me: Kopprasch, Müller, Arban, Clarke ... very important for the articulation, rhythm, technique in general that is so necessary to play everything without problems.

How important is the warm-up and the daily technique?
Very much and everyone must find the proper warm-up for his person. Warm-Up is simply preparatory to play or study all day without problems and then for the technique the methods I mentioned before.

What would you recommend to improve breathing? Do you use accessories to improve breathing?
I personally do not use accessories in general. I like doing classic breathing exercises and I also really like doing Yoga with fantastic exercises.

How important is it to have an excellent embochure?
Yes sure it is very important to have a good embochure ... but it is very important that the children have a good teacher to pay attention to this. After it is quite complicated and difficult to change it ... Important is the center and have a good tension that you see as a fixed mask, the flat chin.

What is the secret to maintaining the right quality and fitness over time?
Study regularly with concentration. Do not lose the passion for music and the instrument, mental strength is essential to play well ...!

What advice would you give to prepare a audition well?
The secret is that in order to make a good audition we have to study well ALL of the year ... in the auditions you demonstrate in a few minutes how you generally and normally play for that audition in particular. It is true that when you know that you will have an audition, intensify the study in a somewhat more concrete direction, but the program of the audition, when you are young, must always be ready! Pay close attention especially to the rhythm, intonation and joints. If you do not have these 3 elements well, you will not win any auditions.

Which model of instrument do you play and which mouthpiece?
I play hand-beaten Alexander 103 and Windhager mouthpiece (my model).

What was your first istrument?
It was an old horn of my grandfather (he had no brand!), After Kalison and after Alexander. For 7 years I also played a Paxman and in the orchestra also a triple Schmid.

Do you prefer a brand of instrument?
Yes, Alexander.

Do you use Triple Horns and Descant? Or just double horn?
I play the double horn all year round, only when I play a very high-pitched song I take a triple, I do not like descant much for the sound.

Which composer do you prefer?
Mozart-Mahler-Verdi, Strauss, Wagner …

Which music has marked your career or one of your solo favorites?
 In the orchestra Mahler, Bruckner, Richard Strauss, Wagner

Thank you for answering our questions
                                                         
                                                   Strauss Nocturno - Nury Guarnaschelli



Commenti

Post più popolari